Tramwaje nie będą jeździły al. księdza Andrzejewskiego

15:43

3 grudnia 2017

Elżbieta Kobelak

Dziennikarka Radia Gorzów 95,6 FM. E-mail: e.kobelak@radiogorzow.fm. Tel. 95 725 82 61.

Tramwaje nie będą mogły jeździć al. Księdza Andrzejewskiego w kierunku Piasków i z powrotem. Okazuje się, że wzniesienie jest zbyt strome.

Taką możliwość zakładała jedna z koncepcji rozwoju komunikacji miejskiej w Gorzowie. W planach tramwaj miał jechać przez park Kopernika i zamiast wjeżdżać w ul. Piłsudskiego jechałby w kierunku ronda Wyszyńskiego i dalej osiedla Piaski.

Niestety technicznie nie jest to wykonalne. Mówi zastępca dyrektora wydziału inwestycji Arkadiusz Sawczuk:

Tymczasem magistrat szuka projektanta, który zajmie się linią tramwajową na Górczyn.

Projektanta mamy poznać 6 grudnia.

50 myśli na temat “Tramwaje nie będą jeździły al. księdza Andrzejewskiego”

  1. Najpierw kupujemy tramwaje, a potem szukamy, czy i gdzie będą mogły jeździć? Typowo platformiany pomysł w stylu szopki z Pendolino.

  2. Wychodzi brak kompetencji przygotowujących plan transportowy i inwestycyjny dla Gorzowa. W prowincjonalnym mieście „fsamras” wiadukty i tunele przecież nie przystoją.

  3. Tramwaje powinny jeździć do szpitala, urzędu pracy, na cmentarz i pod biedronkę. Wójt niech wraca do siebie. Kolejna wtopa. A i jeszcze tunelem pod Wartą na zawarcie i wiaduktem nad domami na zakanale – sorry zapomniałem.

  4. Zapomniałem jeszcze o giełdzie. Tutaj tramwaj też niezbędny. Najlepiej tunelem. Takie proste ale w mieście fsamras wszystko co proste jest trudne.

  5. Plan transportowy przygotowany jeszcze przez poprzednika był ok.

    Niestety ekipa Wójcickiego dała ciała ( znowu…, a jakże ! ) formułując SIWZ ( istotne warunki zamówienia ) w przetargu na tramwaje.

    Gdyby urzędnicy wymagali od oferentów, że tramwaj ma bez problemu wjeżdżać na Al. Andrzejewskiego – taki też tramwaj by Gorzowowi zaoferowano !

    Ale urzędnicy Wójcickiego o górkach i kątach nachylenia… zapomnieli, albo nawet nie mieli pojęcia, że powinni o tym pamiętać formułując wymogi dla przyszłego gorzowskiego tramwaju. Kolejny raz niekompetencja kadr na Sikorskiego wychodzi miastu bokiem.

    Problemem jest nie wzniesienie czy mała górka, bo tramwaje w wielu miastach świata na znacznie bardziej strome górki wjeżdżają.

    Problemem jest karygodny brak kompetencji i bezprzykładna nieudolność Wójcickiego i drużyny jaką wyselekcjonował.

    Ta nieudolność, opieszałość, brak kompetencji dużo Gorzowian i Gorzów kosztują. Szkody dla rozwoju miasta są ewidentne – po raz kolejny jaskrawo widzimy to i w aferze z tramwajem widmo w Alei Andrzejewskiego.

  6. Piotrek nie wypisuj głupot bo jeszcze kto w nie uwierzy. Jak masz za dużo kasy to się dorzuć, wtedy miasto wybuduje linię nawet do Różanek pod szklarnie oraz do Ulimia do sołtysa.

  7. ^^

    Głupotą jest to co zrobił Wójcicki: właśnie pozbawił mieszkańców Górczyna planowanego najkrótszego i najszybszego połączenia Górczyna z centrum miasta ( Al. Andrzejewskiego, Mieszka, Chrobrego, Katedra ).

  8. Miało tu być San Francisco,
    Ale będzie wciąż ściernisko.

    Górka w San Francisco. Z tramwajem, oczywiście:

    fullhdwpp.com/wp-content/uploads/San-Francisco-Tramline_www.FullHDWpp.com_.jpg

  9. Razem z Wójcickim utrwala się małomisteczkowe podejście do gorzowskich inwestycji. Gorzów pewnie idzie w powiaty. Pozostaje tylko płakać za rywalizacją z Zieloną Górą. Wiecie jaki oni mają budżet ?

  10. Wójcicki jak PO jest jak pasożyt, który żeruje na Gorzowie.

  11. Mieszkańcy Górczyna szlochają ze smutku. Właśnie Wójcicki pozbawił ich tak wymarzonego połączenia tramwajem z centrum. Myślę, że jeszcze lepszym rozwiązaniem byłaby linia z górki aleją księdza, potem na rondzie w lewo w Wyszyńskiego, potem w prawo w Borowskiego….i już centrum. Zamiast tracić godziny w autobusie, tramwajem przejechaliby w kilka minut. Wójcicki musi odejść i to jutro.

  12. Na świecie znanych jest wiele przypadków, gdzie są spore wzniesienia i tramwaje jeżdżą. Np. Lizbona, San Francisco. Także w Gdańsku na osiedlu Chełm taką linię tramwajową wybudowano. Wszystko można tylko trzeba o tym zawczasu myśleć. Nie ma technicznych przeszkód nie do pokonania, na pewno w naszym gorzowskim przypadku, aż się prosi, aby ta linia tramwajowa powstała…

  13. ^^

    Miało tu być San Francisco,
    Ale będzie wciąż ściernisko.

  14. Cieszmy się, że Wójcicki chociaż na 1 tor na Kostrzyńskiej się zgodził. Ludzki pan…

  15. I pomyśleć że ta miernota nie ma nawet z kim przegrać. Dramat

  16. Fakt faktem Wójcicki i jego podwładni to szczyt nieudacznictwa.Ale jak dla mnie nowe linie tramwajowe to tylko kosztowny zbytek który nie poprawi komunikacji w naszym mieście.

  17. ręce opadają… to po co tramwaj na górczyn jak do centrum będzie się jechało przez pół miasta ! tramwaje tam będą prawie puste, za to na linii 104 kupi się przegłubowce…

  18. @Joseph Bonk – „Najpierw kupujemy tramwaje, a potem szukamy, czy i gdzie będą mogły jeździć?”

    Zamiast wybrać miasto dla ludzi, wybrali Ludzi dla Miasta. ludzie dla Miasta kupili tramwaje dla miasta i teraz potrzebują miasto dla tramwajów.

    Władza w Gorzowie należy do ludzi, którzy by wkręcić żarówkę wchodzą na stół, przykładają żarówkę do oprawki i czekają, aż ziemia się zacznie kręcić.

  19. Panie zastępco dyrektora wydziału inwestycji Arkadiuszu Sawczuk, sprawa jest dziecinnie prosta. Trzeba na tą linię kupić odpowiednie tramwaje, a nie murami oporowymi mieszkańców straszyć, by się zgodzili na to, co magistrat potrafi zamówić i zbudować, zamiast chcieć tego, co potrzebują.

  20. @Piotrek – „Plan transportowy przygotowany jeszcze przez poprzednika był ok.”

    Jędrzejczak był za likwidacją tramwajów i zastąpieniem ich autobusami. Popierał jego Wierchowicz. Jędrzejczak budował miasto nieprzystosowane do tramwajów. Jak teraz słyszymy, ronda mają nachylenie uniemożliwiające przejazd tramwaju. Na jednym rondzie powstała nawet dominanta, by uniemożliwić odbudowę przedwojennej linii tramwajowej na Zawarcie. Tak więc plan, jeżeli przewidywał tramwaje, mógł być jedynie obiecanką, bez zamiaru realizacji.

  21. Tak Pfff . Skończ z prymitywną propagandą .Marcinkiewicz i Sujak to straszni pisowcy .Ten drugi zachęcał wszystkich do demonstrownia przeciw reformie sądownictwa pod gorzowskim sądem

  22. Prezydent Gorzowa współrządzi z PO. Zastępcą prezydenta jest wypromowany przez panią poseł Sibińską członek PO z południa województwa. Zastępca prezydenta piastuje stanowisko.

  23. @ek – „Ten drugi zachęcał wszystkich do demonstrownia przeciw reformie sądownictwa pod gorzowskim sądem”

    To jednak coś robi oprócz piastowania stanowiska. Na imprezach kulturalnych się nie pokazuje, a pod sądem można go spotkać? Może powinien być zastępcą prezydenta Gorzowa do spraw wymiaru sprawiedliwości, jeżeli się na tym zna?

  24. Członek partii ZDRAJCÓW Platformy O. musi się znać na wymiarze sprawiedliwości, bo prędzej lub później taka wiedza w praktyce zaprocentuje. Z braku innych opcji i tzw. polotu naukowego można taką wiedzę zdobywać na wiecach. Podobnie jak z wykładowcami chemii: część wykłada ten przedmiot na uczelniach, część na półki w marketach.

  25. @y – „Na świecie znanych jest wiele przypadków, gdzie są spore wzniesienia i tramwaje jeżdżą. Np. Lizbona, San Francisco.”

    W San Francisco nie jest to normalny tramwaj, tj. poruszający się siłą tarcia kół. Lizbona wąskotorowy 13,5%, ale tylko na krótkim odcinku. Normalnotorowy pojazd, czyli taki jak tramwaj w Gorzowie, uchodzący za najbardziej stromy w Europie, to południowa odnoga U15 kolejki miejskiej w Stuttgarcie z nachyleniem 8,5%. W Niemczech nachylenie dla głównych torów pow. 2,5% i dla pobocznych torów pow. 4% uważane jest za strome. Potrzebne są specjalne szynowe hamulce.
    Wg. Zakładu Inżynierii Komunikacyjnej Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej w Polsce jest możliwa budowa do 8%, ale pod pewnymi warunkami. http://wektor.il.pw.edu.pl/~zuraw/pliki/Projektowanie%20linii%20tramwajowych.pdf

  26. @ byczek – „Wójcicki jak PO jest jak pasożyt, który żeruje na Gorzowie.”

    Wójt może nie wiedzieć, ale jest pani poseł Sibińska, jest pani radna Bejnar Bejnarowicz, jest architekt miejski pan Górny i wiele osób z technicznym wykształceniem w magistracie, które powinny wiedzieć, że na ten odcinek potrzebny jest specjalny tramwaj, lub inne techniczne urządzenie pozwalające pokonać różnicę wysokości. Potrzebny jest pomysł, projekt i wykonanie. Jak co do czego, to się okazuje, że w mieście nie ma architekta. Są sami dekoratorzy.

  27. ^^

    …i choinka z migoczącymi bąbkami. Zamiast tramwaju.

  28. no żeby na własne posty odpowiadać nicelus ty sowiecki agencie w szatach kurwskiej propagandy

  29. Te tramwaje wcale nie wprowadzą nic nowego w naszym mieście. Po pół roku wszystkim się znudzą i dalej będziemy mieli to co mieliśmy. Na Piłsudskiego mają autobus który zjeżdża na dół i szybko są w centrum. Wprowadzą tramwaje – znikną autobusy i ludzie będą jeździli nowymi tramwajami za setki milionów na około do innej biedronki. Na wieprzycach ten jeden tor to zacofanie jakieś i też tam chcą zlikwidować linie zamiast rozwijać 1 na wieprzyce i 119 do strefy. Dalej jakoś wszystko zamiast prosto to w kółko z przesiadkami.

  30. Sam to stwierdziłem gdy wyszły plany puszczenia tam tramwaju że tam tramwaj nie pojedzie ze względu na zbyt duże wzniesienie a oni musieli firmę wynajmować aby to sprawdziła.Patałachy.

  31. @Piotrek –
    „Miało tu być San Francisco,
    Ale będzie wciąż ściernisko.”

    Magistrat szuka projektanta. To już pół sukcesu.

  32. Wk..ia mnir juz prostowanie.tyh dziecinnych przedszkolnych mysli redaktorow rafia.g.

    Wzniesienie pod castorama ta powinna byc linia i nie jet zbyt stromi. Tak samo jak na pomorskiej.

  33. Tramwaje jakby kupili zroznicowane to by sie nie znudzily. Bylaby inwestycja na lata rozlozona w czasie. A nie od razu wszystko. Udlawimy se dlugiem.

  34. Co to za problem wybudować tunel pod rondem Piłsudskiego i wiadukt nad Wyszyńskiego. Były by bezkolizyjne z tramwajem skrzyżowania. A pieniądze przecież da marszałek. Sibińska załatwi. Ona wiele może.

  35. Od tej chwili przestałem być za tą władzą Gorzowa. Znowu wykorzystuje się nie wiedze mieszkańców tak jak z dziwną trasą linii 128, że niby nie mogła jeździć w dwie strony przez Piaski bo jakiś mostek i jakieś inne bzdurne powody. Teraz tutaj… kolejny raz za duże nachylenie… tramwaje SZYTE NA MIARE, czyli takie co pod tą górkę powinny umieć podjechać, jakbyście zaznaczyli odpowiednie kryteria w przetargu aby dały radę podjechać!!! Na Ukrainie jest miasto gdzie tramwaje wieku Helmutów w gorszym stanie technicznym podjeżdżają pod większą górę! Ja już nie wierzę w tę całą rewolucję, Gorzów komunikacyjnie jest zacofany i cały czas tak będzie, nowe tramwaje tego nie zmienią.

  36. Deny ty to marzyciel jesteś hehe.Tunel,wiadukt a może od razu metro? Powiedzmy Wieprzyce-Urząd Pracy,Zawarcie-Piaski,Górczyn-Staszica? To byśmy Warszawkę zawstydzili hehe.

  37. @Z – „Tramwaje jakby kupili zroznicowane to by sie nie znudzily.”

    Dokładnie. Poza tym pojedyncze wagony ze specjalnymi szynowymi hamulcami nadające się na tory o nachyleniu 8% mogą być wykorzystywane też na normalne tory o nachyleniu ok. 3%, a więc by się nie zmarnowały. Ktoś po prostu zamówił złe tramwaje. Zamiast się do błędu przyznać i starać naprawić, Miasto zmienia plany rozwojowe by dopasować plany do złych tramwajów. Tak się nie robi.

  38. @321 – „Na Ukrainie jest miasto …”

    Nie słyszałem. Znam natomiast np:
    – Saint-Gervais–Vallorcine Francja, kolejka wąskotorowa, maksymalne nachylenie 9%.
    – Hakone–Gora, Linia Hakone-Tozan, Japonia, nachylenie 8%.
    – Tunel na odcinku St. Gallen–Appenzell, Szwajcaria, kolejka wąskotorowa, maksymalne nachylenie 8%, oddanie do użytku 8 października 2018 roku.
    – Zürich HB–Uetliberg, Sihltal-Zürich-Uetliberg-Bahn, Szwajcaria, maksymalne nachylenie 7,9% (kiedyś kolejka uchodziła za najbardziej stromą w Europie wśród normalnotorowych poruszających się siłą tarcia kół. Obecnie za najbardziej stromą normalnotorową w Europie uchodzi południowa odnoga U15 kolejki miejskiej w Stuttgarcie z nachyleniem 8,5%.

  39. @321 – „… bo jakiś mostek i jakieś inne bzdurne powody. Teraz tutaj…”

    Ludzie dzielą się na takich, którzy na początku mówią, że się nie da zrobić i na takich którzy biorą się do roboty i w końcu się okazuje, że się dało zrobić. Potrzebny jest projektant i kalkulacje. Co się lepiej opłaca i co pasuje do terenu. Nie tylko mury oporowe 2,5m wysokości są możliwe. Możliwe są takie rozwiązania, jak np: tramwaj na estakadzie, winda dla tramwaju, specjalny tramwaj itd.

  40. Magistrat powinien zabrać się do roboty, a tramwaj będzie możliwy. Kropla drąży skałę. Przykładem jest sprawa, na przykład 500+. PO mówiła że się nie da, a PiS pokazał, że się da. Drugim przykładem jest sprawa odszkodowań wojennych. PO przekonywała, że się nie należy, a PiS po prostu robi swoje. Drąży skałę i ma już duże postępy:
    https://www.youtube.com/watch?v=R0PEMCp_qjA

  41. Jak się to wszystko czyta to ręce opadają. Sami specjaliści od wszystkiego. Tylko trzeba zanim się ktoś wypowie trochę poczytać. Pewnie że wszystko się da.Tylko za jakie pieniądze? Możemy mieć specjalne tramwaje pod górkę tylko zamiast 14 będzie ich 10. Możemy wybudować ten odcinek zmniejszając pochylenie tylko nie będzie innych torowisk. Dostaliśmy konkretną kwotę dofinansowania na wymianę tego całego złomu i na wszystkie torowiska. Nie ma 85% dofinansowania tylko ograniczone środki za które trzeba wymienić praktycznie wszystko. Zrobimy ten krótki odcinek ale linię zakończymy przy Castoramie bo więcej pieniędzy nie będzie. Albo nie róbmy całego Sikorskiego. Wtedy dopiero posypia się komentarze.

  42. @kalarepka – „Jak się to wszystko czyta to ręce opadają. Sami specjaliści od wszystkiego.”

    Oczekiwałeś, że ktoś bez znajomości topografii przedstawi gotowy projekt? Chodziło jedynie o wykazanie, że wszystko się da, a jedynie chodzi o pieniądze. Urzędnicy nie przewidzieli, że trzeba kupić droższe tramwaje i teraz kombinują jak koń pod górę, żeby zrobić byle jak, bo na planowane linie kasy jest zbyt mało. To się udało wykazać. Wcześniej była mowa, że się nie da. Teraz już jest mowa o tym, że „Pewnie że wszystko się da.Tylko za jakie pieniądze?”

  43. @kalarepka – „Możemy mieć specjalne tramwaje pod górkę tylko zamiast 14 będzie ich 10.”

    Można kupić jedynie dwa droższe na tą linię, to zamiast 14 będzie ich 13 i jeszcze kasy zostanie.
    Można kupić jedynie cztery droższe na tą linię, to zamiast 14 będzie ich 12 i jeszcze kasy zostanie.
    Czasem teren pozwala, by linię zamiast prowadzić prosto, poprowadzić tak, by zmniejszyć nachylenie. A może, zamiast pod górkę, niech wjeżdża pod ziemię. Będzie metro w Gorzowie.
    Przyjdzie projektant, niech spojrzy na plan miasta i coś wymyśli. Za to mu płacą. Nie mówcie tylko, że się nie da.

  44. @y – „Także w Gdańsku na osiedlu Chełm taką linię tramwajową wybudowano.”

    „… najwyższe w Polsce nachylenie linii tramwajowej, dochodzące do 5 proc.”
    http://www.dziennikbaltycki.pl/artykul/71800,rok-temu-po-raz-pierwszy-wyruszyl-tramwaj-na-chelm,id,t.html

    Normalny tramwaj i normalny rozstaw szyn, taki jak w Gorzowie, to rekordowe nachylenia:
    – południowa odnoga U15 kolejki miejskiej w Stuttgarcie z nachyleniem 8,5%.
    – Hakone–Gora, Linia Hakone-Tozan, Japonia, nachylenie 8%.
    – Zürich HB–Uetliberg, Sihltal-Zürich-Uetliberg-Bahn, Szwajcaria, maksymalne nachylenie 7,9%

Dodaj komentarz