Producenci samochodów od wielu lat pracują nad systemami bezpieczeństwa, które pozwalają ratować życie oraz minimalizować szkody podczas wypadków drogowych. Obecnie każdy nowy samochód wyposażony jest w co najmniej kilka systemów bezpieczeństwa. Które z nich są najczęściej spotykane? Jakie pełnią funkcje? Na czym polega ich działanie?
1. ABS: Anti-lock Braking System
ABS jest systemem rozwijanym już od lat 60. i 70. XX wieku. Od 2004 roku jest on obowiązkowym elementem wyposażenia każdego nowego pojazdu dostępnego w sprzedaży na terenie Unii Europejskiej. Jego działanie jest ściśle związane z układem hamulcowym. ABS umożliwia utrzymanie stabilności oraz pełnej kontroli nad poruszającym się pojazdem podczas awaryjnego hamowania. Może wtedy dojść do zablokowania kół. W takiej sytuacji ABS odpowiednio dozuje ciśnienie, z którym pompa hamulcowa tłoczy płyn do hamulców – dzięki temu kierowca potrafi zachować kontrolę nad pojazdem.
2. BAS: Brake Assist System
Wiele osób podczas awaryjnego hamowania z wykorzystaniem ABS, używa zbyt mało siły. W tej sytuacji niezwykle przydatny może okazać się BAS,nazywany potocznie asystentem hamowania. Dzięki czujnikowi mierzącemu szybkość i nacisk pedału hamulca, wykrywa on sytuację awaryjną i wspomaga hamowanie, zwiększając ciśnienie w układzie hydraulicznym.
3. EBD: Electronic Brakeforce Distribution
Z dwoma wyżej wymienionymi systemami, powiązany jest system EBD. Jego funkcjonowanie polega na rozdziale siły hamowania między poszczególne koła. Jeśli pojazd jest nierównomiernie dociążony, EBD zapewnia odpowiednią regulację ciśnienia w hamulcach danej osi. W efekcie gwarantuje to stabilniejsze i krótsze hamowanie.
4. ESP: Electronic Stability Program
ESP odpowiada za stabilność samochodu podczas jazdy. Chcąc wiedzieć wszystko o ESP, warto pamiętać, że w zależności od producenta, przybiera ono różne nazwy. System ten zbiera informacje pochodzące z czujników kąta skrętu kierownicy i dane dotyczące prędkości pojazdu. Ingeruje on w prędkość obrotową każdego koła poprzez jego przyhamowanie oraz redukcję obrotów silnika. ESP utrzymuje pojazd na właściwym torze jazdy, co skutkuje minimalizacją ryzyka wpadnięcia w poślizg.
5. City Safety: system automatycznego hamowania
Niektóre samochody oferowane są z systemem automatycznego hamowania. Układ działa w oparciu o współpracę z ESP, kamerą kontrolującą sytuację przed pojazdem oraz czujnikiem radarowym. Po wykryciu przeszkody oraz braku reakcji kierowcy, system najpierw informuje o zagrożeniu, a następnie samoczynnie uruchamia układ hamulcowy.
6. BLIS: Blind Spot Information System
BLIS jest co raz częściej spotykanym systemem bezpieczeństwa. Pozwala on wykryć pojazdy znajdujące się w tzw. martwym polu. BLIS działa niemal od razu po rozpoczęciu jazdy – graniczną prędkością jest zazwyczaj 10 km/h. Jego działanie opiera się na korzystaniu z kamer cyfrowych umieszczonych w lusterkach bocznych lub czujnikach ultradźwiękowych zamontowanych na bokach przedniego i tylnego zderzaka. Po wykryciu przeszkody znajdującej się w martwym polu, pojazd za pomocą sygnału świetlnego lub dźwiękowego ostrzega o nim kierowcę.
7. AFIL: Lane Assist
AFIL, czyli asystent pasa ruchu, za pomocą kamery zamontowanej w lusterku wstecznym wykrywa przekroczenie białej linii namalowanej na drodze i informuje o tym kierowcę odpowiednim komunikatem. Rozszerzona wersja tego systemu bezpieczeństwa koryguje także tor jazdy. Kamera wykorzystywana do działania tego systemu pozwala także na odczytywanie znaków ograniczenia prędkości i wyświetlanie ich na desce rozdzielczej samochodu.
8. ACC: Active Cruise Control
ACC, nazywany także aktywnym tempomatem, jest rozbudowaną i unowocześnioną wersją klasycznego tempomatu (CCS). Główne zadanie tego systemu bezpieczeństwa to utrzymywanie wybranej przez kierowcę prędkości oraz dostosowanie jej do sytuacji w momencie wykrycia innego pojazdu lub przeszkody przed samochodem. Wyróżnić można dwie generacje tego systemu.
- ACC pierwszej generacji rozpoznaje przeszkody z odległości 100 m i pozwala automatycznie zwolnić do prędkości 30 km/h.
- Druga generacja może śledzić znacznie więcej pojazdów z większej odległości, a w razie konieczności pozwala na automatyczne zatrzymanie pojazdu.
Co jeszcze zapewnia nam bezpieczeństwo?
Poza wyżej wymienionymi systemami bezpieczeństwa, każdy kierowca musi podejmować decyzje we własnym zakresie oraz kontrolować sytuację na drodze. Tzw. „czynnik ludzki” jest tu kluczowy (o czym świadczy wolno rozwijająca się koncepcja samochodów autonomicznych). Równie ważną kwestią jest stan techniczny pojazdu oraz ochrona powypadkowa znajdująca się w ubezpieczeniu AC Warta. Warto pamiętać, że systemy nie wyręczają nas od myślenia, ale tylko wspomagają w nagłych sytuacjach.