Dwie gorzowianki straciły w ubiegłym tygodniu ponad 250 tysięcy złotych.
Gorzowscy policjanci znów apelują o zachowanie szczególnej ostrożności podczas rozmów telefonicznych z osobami podającymi się za członków rodziny, pracowników banków, czy policjantów.
W piątek gorzowscy policjanci otrzymali zawiadomienie o oszustwie popełnionym na szkodę 76-letniej gorzowianki. Kilka dni wcześniej tą samą metodą działania została oszukana 36-latka.
– Ofiary oszustwa wyjaśniły, że zadzwonił do nich mężczyzna podający się za pracownika ich banku – mówi podinspektor Marcin Maludy, rzecznik lubuskiej policji:
Kobiety namówione przez rzekomego pracownika banku wypłaciły swoje oszczędności z kont bankowych i lokat, a następnie wpłaciły pieniądze do bankomatu na konta przestępców za pośrednictwem kodów BLIK.
W Komendzie Miejskiej Policji w Gorzowie w ubiegłym roku odnotowano 660 oszustw. Łącznie w ubiegłym roku Lubuszanie zostali oszukani na ponad 5 milionów złotych.
Policja apeluje:
- Zachowajmy szczególną ostrożność podczas rozmów telefonicznych z wszystkimi osobami, które dzwonią do nas w sprawie naszych pieniędzy!
- Nigdy nie podawajmy przez telefon danych wrażliwych, a tym bardziej dotyczących rachunków bankowych, posiadanych pieniędzy lub kosztowności!
- Nie bądźmy łatwowierni i nie ulegajmy presji chwili, czasami kilka minut zastanowienia jest niezbędne do podjęcia rozsądnej decyzji!
- Zamiast wierzyć telefonicznemu rozmówcy, udajmy się do swojego banku i przekażmy im otrzymaną informację, wówczas uzyskamy prawdziwą wiedzę w tym zakresie!
- Zawsze jeżeli dzwoni do nas ktoś podający się za pracownika banku, policjanta, prokuratora czy pracownika innej instytucji mamy możliwość sprawdzenia tej osoby i jego zamiarów kontaktując się z instytucją , nawet jeżeli nasz numer telefonu będzie blokowany przez owego rozmówcę, postarajmy się nawiązać kontakt z innego telefonu, lub zwróćmy się o pomoc do sąsiada lub kogoś w pobliżu!
- Nie wierzmy w każdą przekazaną nam telefonicznie historię, dopóki jej nie sprawdzimy u źródła, przykładem są właśnie oszustwa dokonywane metodami : „na wnuczka”, „na policjanta”, „na pracownika banku”, a pomysłowość przestępców nie zna granic!
- Nie oddzwaniajmy na ten sam numer telefonu, z którego dzwonią do nas te osoby, zadzwońmy na numer jednostki Policji, który jest ogólnie dostępny i wskazany do kontaktu!
Zawsze pamiętajmy, że policjanci i prokuratorzy nigdy:
- Nie informują telefonicznie o prowadzonych przez siebie sprawach, ich szczegółach i nie angażują do tego osób postronnych!
- Nie zwracają się o przekazanie im gotówki i nie namawiają do wpłat pieniędzy na wskazane konta czy do bankomatów!
- Nie zwracają się o przekazanie pieniędzy, bądź innych wartościowych przedmiotów w celu ich ochrony i aby złapać przestępców!
- Nie oferują wynagrodzenia za udział w prowadzonych czynnościach!