Czy sztuczna inteligencja (AI) nas zastąpi?

Czy sztuczna inteligencja może zastąpić dziennikarzy? Czy zagrożeni są również przedstawiciele innych zawodów? Czy człowiek potrafi coś czego nie zrobi AI? Takie pytania pojawiły się w przestrzeni publicznej od razu po emisji programu OFF Radia Kraków, który niemal w całości tworzony jest przez narzędzia sztucznej inteligencji.

Przypomnijmy, że programy w krakowskim radiu prowadzą trzy postacie wykreowane przez AI, a ich „autorskie” programy muzyczne, wywiady oraz informacje są przygotowywane przy użyciu narzędzi sztucznej inteligencji. W ten sam spoób wygenerowany został pierwszy rozmówca wirtualnych dziennikarzy, czyli nieżyjąca już od 7 lat Wisława Szymborska.

– Ludzie wnoszą swoją wartość tam, gdzie maszyny mają ograniczenia – podkreśla profesor Dorota Szaban, dyrektor Instytutu Socjologii na Uniwersytecie Zielonogórskim:

O zagrożeniach związanych z rozwojem technologii i sztucznej inteligencji dyskutują także pracownicy i władze Uniwersytetu Zielonogórskiego.

– Sztuczną inteligencję należ traktować jako kolejne narzędzie pomocowe, a nie konkurencję i zagrożenie – ocenia profesor Magdalena Steciąg, dyrektor Instytutu Filologii Polskiej na Uniwersytecie Zielonogórskim:

Innowacyjny program OFF Radia Kraków wzbudził niepokój i wywołał wiele pytań również wśród samych dziennikarzy.

– Nie wygramy z postępem technologicznym, ale to nie znaczy, że maszyny są w stanie robić za nas wszystko – mówi Maja Majewska, redaktor naczelny ,,Gazety Lubuskiej”:

Ostatnie wydarzenia sprawiły, że zaczęto zastanawiać się również nad tym czy sztuczna inteligencja niesie za sobą inne zagrożenia. – Wbrew pozorom największym wyzwaniem dla nas jest to, aby nie dać się rozleniwić AI – mówi Kacper Kałagate, ekspert z dziedziny ochrony danych osobowych w branży IT:

Jak możemy przeczytać na stronie rządowej, sztuczna inteligencja czy też krócej mowiąc AI to dziedzina wiedzy obejmująca m.in. sieci neuronowe, robotykę i tworzenie modeli zachowań inteligentnych oraz programów komputerowych symulujących te zachowania, włączając w to również uczenie maszynowe, głębokie uczenie oraz uczenie wzmocnione.

Exit mobile version