
Zostały ogłoszone przetargi na prace związane z modernizacją „Nadodrzanki” – przekazał we wtorek Arkadiusz Marchewka, wiceminister infrastruktury. Polska na ten cel wyda pół miliarda złotych z Krajowego Planu Odbudowy
Dzisiaj ogłoszone zostały przetargi na prace związane z modernizacją „Nadodrzanki”. Linia kolejowa Świnoujście-Szczecin-Wrocław przejdzie gruntowny remont na odcinkach, które tego wymagają. Zlikwidowane zostaną wąskie gardła, przez co transport kontenerów ze Świnoujścia na południe Polski i dalej do naszych sąsiadów będzie mógł przebiegać bez zakłóceń
– napisał na swoim profilu w serwisie X wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.
Marchewka podkreślił, że zakres przeprowadzonych prac pozwoli zwiększyć prędkość pociągów i poprawi bezpieczeństwo na wybranych przejazdach kolejowo-drogowych.
Na inwestycję przeznaczamy ponad pół miliarda złotych z KPO. Te pieniądze, odblokowane przez nasz rząd, pozwalają nam na dynamiczny rozwój
– stwierdził Marchewka.
Przedstawiciel resortu infrastruktury wskazał także, że modernizacja linii kolejowej wiąże się z budową terminala kontenerowego w Świnoujściu.
Sprawna budowa terminala kontenerowego w Świnoujściu to jedno, ale drugie to budowa infrastruktury umożliwiającej obsługę tego terminala
– napisał Marchewka.
Linia kolejowa nr 273, potocznie nazywana Nadodrzanką, łączy Wrocław ze Szczecinem. Ma ponad 350 km i przebiega przez województwa: dolnośląskie, lubuskie i zachodniopomorskie.
Na początku lutego Marchewka poinformował o odrzuceniu skargi niemieckiej organizacji pozarządowej w sprawie budowy terminalu kontenerowego w Świnoujściu. Przekazał wówczas, że wydana decyzja środowiskowa dla tej inwestycji jest ostateczna.
Infrastrukturę głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu wybudować ma konsorcjum Qterminals z Kataru i Deme Concessions z Belgii. Część lądowa inwestycji ma kosztować ok. 1,2 mld zł. Koszty toru podejściowego szacowane są na 10 mld zł, natomiast budowa pirsu na 2,5 mld zł.
Budowa nowego portu kontenerowego w Świnoujściu ma się zakończyć na przełomie 2028 i 2029 r.
