Lubuscy przedsiębiorcy mogą skorzystać z uproszczonego wniosku o odroczenie płatności składek o trzy miesiące – informuje Zakład Ubezpieczeń Społecznych. To udogodnienia dla biznesu wprowadzone w związku z pandemią koronawirusa. Obecna, trudna sytuacja zmusiła wiele osób do ograniczenia lub zawieszenia własnej działalności.
Agata Muchowska, rzeczniczka lubuskiego oddziału ZUS w Zielonej Górze, mówi, że dokument został maksymalnie uproszczony:
Jak dodaje Agata Muchowska, osoby, które już mają odroczone płatności mogą także starać się o wstrzymanie spłaty:
Odroczenie płatności może dotyczyć ubezpieczenia społecznego, zdrowotnego, funduszu pracy i funduszu gwarantowanych świadczeń pracowniczych i funduszu emerytur pomostowych. Jak dodaje Agata Muchowska, samo złożenie dokumentu do ZUS nie gwarantuje przyznania tej ulgi. Każdy przypadek będzie rozpatrywany indywidualnie.
Dodatkowe numery infolinii ZUS
Od środy ZUS wzmocnił swoją infolinię i uruchomił trzy nowe numery telefonów obsługiwanych przez ekspertów – poinformował PAP rzecznik ZUS Paweł Żebrowski. Jak dodał, konsultanci przeprowadzają codziennie średnio 6,5 tys. rozmów tylko w związku z koronawirusem.
Jak przekazał rzecznik ZUS, klienci mogą dzwonić na dodatkowe numery telefonów, pod którymi pracownicy Zakładu odpowiadają na pytania w najważniejszych aktualnie sprawach. Pod trzema dodatkowymi numerami telefonu pracownicy ZUS dyżurują w dni robocze (od poniedziałku do piątku) w godzinach 7–15.
Dzwoniąc pod numer 22 290 87 01 każdy może uzyskać informacje na temat obsługi w sprawie świadczeń z powodu poddania się kwarantannie lub izolacji, a także na temat obsługi w sprawie zasiłków opiekuńczych na czas opieki nad dzieckiem w związku z zamknięciem żłobka, klubu dziecięcego, przedszkola lub szkoły.
Drugi uruchomiony numer 22 290 87 02 to obsługa w sprawie wsparcia dla przedsiębiorców, a trzeci – 22 290 87 03 to obsługa w sprawie odwołanych badań lekarskich i rehabilitacji leczniczej.
Nadal działa również ogólna infolinia ZUS pod numerem 22 560 16 00. Konsultanci obsługują ją w godzinach 7-18 w dni robocze.
W związku z sytuacją epidemiologiczną wywołaną koronawirusem, i aby zapewnić bezpieczeństwo klientów i samych pracowników, ZUS ograniczył obsługę w swoich placówkach.
„Zachęcamy do kontaktów z nami za pośrednictwem telefonu lub internetu. Można wysłać maila lub skorzystać z Platformy Usług Elektronicznych ZUS”
– wskazała prezes ZUS prof. Gertruda Uścińska