Jak pandemia zmieniła rynek aut używanych? [RAPORT]

Fot. Envato

Pandemia odcisnęła piętno na polskim rynku pojazdów używanych. Nastąpił wzrost ofert na pojazdy w najniższym przedziale cen do 10 tys PLN. Trzykrotny wzrost liczby pojazdów w przedziale między 5 a 10 tys. PLN. Udział pojazdów z odnotowaną szkodą stanowi już 36% wszystkich ofert sprzedaży.

Podczas gdy w I półroczu 2019 stanowiły one zaledwie 9,3% wszystkich ofert sprzedaży, to w pierwszym półroczu 2020 stanowią 17,5%. Z czego w przedziale cenowym od 5 do 10 tys. PLN ich ilość zwiększyła się prawie trzykrotnie: z 4,1% w I półroczu 2019 roku do 11,4% I półroczu w 2020.

„Prawdopodobnie ma to związek z trudną sytuacją ekonomiczną i utratą dochodów części rodaków. Potrzeba zdobycia środków na przetrwanie skutkowała wyzbywaniem się samochodów będących na wyposażeniu gospodarstw domowych”

– mówi Piotr Korab, ekspert serwisu Autobaza.

Zamknięcie granic i zatrzymanie importu spowodowało spadek udziału pojazdów w dotychczas najbardziej popularnym przedziale cen 10-25 tys. PLN. Zmalał on z 42% w 2019 roku do 31,3% w 2020 roku.

Widoczny jest natomiast niewielki wzrost podaży ofert na pojazdy powyżej 50 tys. PLN. Z 21,3% do 25,8%. Ma to prawdopodobnie związek ze sprzedażą z powodu pandemii nowszych, a więc i droższych pojazdów leasingowanych.

Na rynku wtórnym więcej pojazdów z odnotowaną szkodą

Wśród ofert sprzedaży wzrósł udział pojazdów z odnotowaną szkodą. W I półroczu 2019 roku udział pojazdów ze szkodą wśród wszystkich ofert sprzedaży wynosił 31%. Obecnie wynosi on już 36%. Zmiana może wynikać z trzykrotnego przyrostu ofert aut w przedziale 5-10 tys. PLN. Są to kilkunastoletnie samochody, które mogą mieć wypadkową przeszłość.

Podaż pojazdów z rodzimego rynku przerosła podaż pojazdów z Niemiec

Z zeszłorocznych danych wynika, iż udział pojazdów z Niemiec był równy udziałowi pojazdów z naszego rodzimego rynku i utrzymywał się na poziomie ok. 39%.

Obecnie udział pojazdów z Polski wynosi 42,9%, a pojazdy z Niemiec stanowią 32,6% wszystkich ofert sprzedaży w I półroczu 2020. To zmiana dobra dla klientów, ze względu na lepiej udokumentowaną i łatwiejszą do sprawdzenia historię pojazdów z Polski.

Popularne marki bez zmian

Jedno nie uległo zmianie. Do TOP 5 najbardziej popularnych marek oferowanych na sprzedaż na rynku wtórnym w I poł. br. należą:

1. VOLKSWAGEN – 9,4%,
2. OPEL – 8,1%,
3. FORD – 7,4%,
4. AUDI – 6,9%,
5. RENAULT – 6,8%,

Exit mobile version