Lokomotywa sprawdza estakadę

fot. Twitter PKP PLK

Po ponad dwóch latach przerwy po gorzowskiej estakadzie przejechała dziś lokomotywa.

 – Zaczęły się próby obciążeniowe 2 km estakady w Gorzowie – pochwaliła się na Twitterze spółka PKP PLK.

Lokomotywa, która jeździła po estakadzie ważyła 116 ton i sprawdzała wytrzymałość oraz bezpieczeństwo przejazdu.

Zdjęciem lokomotywy na estakadzie pochwalił się też magistrat na swoim facebookowym profilu.

– W czerwcu po nowym torze pojadą pociągi. Będą komfortowe podróże – informuje PKP PLK.

„W czasie prób wytrzymałościowych sprawdzane są wszystkie parametry odnowionej konstrukcji estakady. Lokomotywa spalinowa ST 44 przejeżdża przez obiekt z prędkością 5 km/h. Zatrzymuje się w rejonie dworca, odnowionych wiaduktów i na estakadzie. W tym czasie zespół ekspertów przy pomocy precyzyjnych urządzeń pomiarowych bada konstrukcję” – wyjaśnił rzecznik PKP Polskich Linii Kolejowych SA Mirosław Siemieniec.

Dodał, że zebrane dane będą szczegółowo sprawdzone. Mają potwierdzić, że estakada została zmodernizowana zgodnie z najwyższymi standardami tak, aby służyła przez dziesiątki lat.

„Zmodernizowany, zabytkowy obiekt ma większą nośność. Jest przystosowany do obsługi ciężkich składów. Nowy tor pozwoli na przejazd pociągów z prędkością maksymalną 120 km/h. Dzięki specjalnym matom zamontowanym w podtorzu zmniejszy się także hałas” – zaznaczył Siemieniec.

Czwartkowe próby obciążeniowe są pierwszymi z testów sprawdzających estakadę. Wiosną zaplanowano kolejne, tzw. dynamiczne próby. Lokomotywa przejedzie wtedy estakadą w obu kierunkach z prędkością do 120 km/h.

„Prowadzone próby obciążeniowe oznaczają, że prace budowlane na estakadzie zbliżają się już do końca. Tor nr 2 jest już wybudowany, zaczął się montaż toru nr 1” – dodał rzecznik.

Na stacji Gorzów trwają ostatnie prace wykończeniowe; roboty koncentrują się na peronach. Na ukończeniu jest budowa wiat, montowane jest nowe oświetlenie oraz mała architektura. Wkrótce zacznie się montaż wind. Budowane jest bezpieczne i wygodne dojście na platformy. Równolegle w niszach estakady uzupełniane są ubytki ścian i sklepień, montowana jest instalacja. Pomieszczenia będą przystosowane do funkcji usługowych.

Według ostatnich zapewnień wykonawcy – konsorcjum, którego liderem jest firma Intercor – ruch kolejowy po gorzowskiej estakadzie ma zostać przywrócony w czerwcu br. – dziewięć miesięcy później niż pierwotnie zakładano. Dwukrotne przesuniecie terminu wynikało m.in. z konieczności wykonania wielu dodatkowych prac.

Obecnie pociągi kursujące do Gorzowa od strony Krzyża Wielkopolskiego dojeżdżają do przystanku Gorzów Wielkopolski Wschodni. Między tym przystankiem a stacją główną komunikację zapewniają nadal autobusy. Natomiast pociągi z kierunku Kostrzyna nad Odrą stają na stacji głównej, skąd podróżni autobusami są dowożeni na Gorzów Wschodni.

Siemieniec przypomniał, że modernizacja zabytkowej ponad dwukilometrowej estakady to wymagające pod względem inżynierskim i technicznym przedsięwzięcie w centrum miasta. Przebudowa prowadzona jest pod nadzorem konserwatora zabytków.

Inwestycja rozpoczęła się w listopadzie 2016 r. Zadanie obejmuje gruntowne przebudowanie estakady z zachowaniem jej historycznego charakteru i nowych standardów obsługi podróżnych. W przyszłości będzie także możliwe założenie na estakadzie trakcji elektrycznej.

Zakres zasadniczych prac objął remont 51 nisz, modernizację mostu, pięciu wiaduktów stalowych, murów oporowych i wymianę ok. 3 km toru. Ponadto, w ramach inwestycji przebudowano dwa perony na stacji głównej w Gorzowie, powstał nowy przystanek Gorzów Wschodni i wiele innych elementów infrastruktury kolejowej.

Inwestycja jest realizowana w ramach projektu „Poprawa stanu technicznego obiektów inżynieryjnych etap I – Modernizacja estakady kolejowej w Gorzowie Wielkopolskim”. Wartość projektu wynosi 95 mln zł netto, z czego ok. 81 mln zł netto to dofinansowanie z Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Gorzowska estakada kolejowa należy do najdłuższych tego typu obiektów w kraju. Powstała w latach 1905–1914. Ma istotne znaczenie dla sprawnej komunikacji kolejowej Tczew – Kostrzyn. Wpisana jest do rejestru zabytków.

Exit mobile version