Urząd wyjaśnia dlaczego na Piaskach powstało mini rondo?

fot. UM Gorzów Wlkp.

Gorzowski magistrat wyjaśnia dlaczego na os. Piaski powstało mini rondo na skrzyżowaniu ulic Kazimierza Wielkiego i Czarnieckiego. Wielu kierowców krytykuje to rozwiązanie. Miejski inżynier ruchu wyjaśnia, że mini ronda stosuje się, jako metodę uspokojenia ruchu, poprawiającą bezpieczeństwo na skrzyżowaniu i w jego sąsiedztwie.

– Małe ronda działają jak dobrze zaprogramowana sygnalizacja świetlna – podkreśla Rafał Krajczyński. W informacji z urzędu miasta czytamy, że ze względu na ograniczenia terenowe nie było możliwości przebudowy skrzyżowania na rondo o większych rozmiarach. – Dzięki przejezdności wyspy środkowej z ronda mogą także korzystać pojazdy komunikacji zbiorowej czy ciężarówki – dodaje miejski inżynier ruchu.

Dotychczas pierwszeństwo przejazdu wyznaczone było na wprost, co nie do końca odpowiadało natężeniu ruchu na skrzyżowaniu oraz powodowało, że kierowcy wjeżdżali do strefy ograniczenia prędkości do 30 km/h ze zbyt dużą prędkością. Ulica Kazimierza Wielkiego na odcinku od ul. Czarnieckiego do ul. Zofii Kuratowskiej jest od lat włączona do strefy ograniczonej prędkości i ma charakter drogi typowo osiedlowej, dlatego zastosowanie mini ronda na wjeździe w strefę tworzy tzw. bramę wjazdową, wymuszającą spowolnienie pojazdów. Zastosowana infrastruktura powinna jednoznacznie wskazywać kierowcy wjazd do strefy ograniczonej prędkości.

Mieszkańcy jeszcze przed przebudową zgłaszali propozycje dotyczące zmiany pierwszeństwa na skrzyżowaniu, ponieważ odcinek od ul. Wyszyńskiego przez ul. Wiejską – Puszkina – Czarnieckiego posiada pierwszeństwo i na tej relacji powinno być – w ich opinii – zachowane pierwszeństwo w stosunku do wyjazdu z osiedla. Zastosowanie mini rondo stanowi więc kompromis w zakresie rozkładu kierunków ruchu na skrzyżowaniu, nie wpływając negatywnie na bezpieczeństwo. „Złamanie” pierwszeństwa mogłoby wpływać negatywnie na bezpieczeństwo.

Jak podkreśla miejski inżynier ruchu, zastosowanie mini ronda pozwoli miastu sprawdzić to rozwiązanie i ewentualnie przenieść je na inne skrzyżowania, gdzie geometria lub stan bezpieczeństwa wymaga zmian.

Exit mobile version