O poprawie infrastruktury kolejowej i pomyśle budowy magistrali zachodniej rozmawiali lubuscy samorządowcy. Ciągle powtarzające się na gorzowskich torach znaczące opóźnienia pociągów, odwołane kursy i ostatnia likwidacja połączenia IC Gorzów – południe Polski- wszystko to przyczynia się do pogłębiającego się wykluczenia komunikacyjnego regionu gorzowskiego.
Dlatego wytypowano trzy strategiczne inwestycje kolejowe, które mogą poprawić sytuację. Jedną z nich jest właśnie magistrala zachodnia. Miałaby połączyć wiele lubuskich powiatów od Gorzowa, po Nową Sól, Żagań, Lubsko i Żary. Ponieważ toczą się konsultacje do Regionalnego Programu Rozwoju Transportu Województwa Lubuskiego, obecne na spotkaniu samorządy, chcą złożyć wspólną uwagę wskazującą na potrzebę budowy kolejowej magistrali. Może ona stanowić „kręgosłup komunikacyjny” województwa lubuskiego- mówi Wiesław Ciepiela, rzecznik urzędu miasta w Gorzowie.
Magistrala Zachodnia biegłaby trasą Gorzów Wlkp. – Skwierzyna – Międzyrzecz – Świebodzin – Sulechów – Zielona Góra – Nowa Sól/Żagań – Żary/Lubsko. Gorzowski magistrat informuje, że projekt został uwzględniony już w innych dokumentach strategicznych województwa lubuskiego, m.in. w Strategii Rozwoju Województwa Lubskiego 2030.