Nowa Galeria Sztuki Starożytnej w Muzeum Narodowym w Warszawie jest gotowa. Przebudowa jednej z najważniejszych ekspozycji sztuki starożytnej w Polsce trwała prawie dziesięć lat. Dziś zwiedził ją wicepremier, minister kultury, dziedzictwa narodowego i sportu profesor Piotr Gliński. Dla zwiedzających będzie dostępna po ponownym otwarciu Muzeum.
Minister kultury podkreślił, że nowa galeria jest efektem wspólnej pracy i zaangażowania wielu kuratorów, badaczy antyku, konserwatorów, pracowników i kolejnych dyrektorów Muzeum. „10 lat trwało przebudowywanie, renowacja i stworzenie nowej przestrzeni wystawienniczej, którą udało się zaaranżować w sposób niebywale efektowny, a to bardzo ważne, żeby nasze instytucje były nowoczesne, a jednocześnie zachęcały do zwiedzania i wywoływały mocne wrażenie” – powiedział Piotr Gliński.
Przypomniał, że Muzeum Narodowe w Warszawie kojarzyło się także ze sztuką starożytną. „To jeszcze kwestia polskiej szkoły archeologicznej, wykopalisk, które były – i są – od lat prowadzone przez polskich archeologów w wielu miejscach na świecie. Ten cały dorobek związany z profesorem Kazimierzem Michałowskim, to wszystko wreszcie znalazło swoje właściwe, docelowe miejsce i jest prezentowane tak, jak być powinno prezentowane” – podkreślił Piotr Gliński. Minister kultury mówił, że to jest bardzo dobrze przemyślana ekspozycja.
„Poszczególne epoki, tematy, są odpowiednio zaaranżowane, współgrają z tą aranżacją, z ekspozycją, więc mam nadzieję, że to zachęci nas wszystkich do zapoznawania się także z bardziej pogłębioną wiedzą na temat starożytności” – powiedział Piotr Gliński. Wyraził także nadzieję, że po otwarciu muzeum galeria będzie „hitem wystawienniczym”.
Wicepremier poinformował, że inwestycja kosztowała prawie 20 milionów złotych, z czego większość to pieniądze z polskiego budżetu, częściowo także środki europejskie. W nowej galerii znalazło się około 1800 uporządkowanych chronologicznie zabytków starożytnych cywilizacji Egiptu, Bliskiego Wschodu, Grecji i Rzymu. Do najciekawszych należą między innymi: sarkofag i kartonaż kapłana Hor Dżehuti z mumią nieznanej kobiety, zapisany hieroglifami papirus z Księgą Umarłych (niemal dziesięciometrowej długości), rytualne ślepe wrota z mastaby egipskiego urzędnika imieniem Izi i portret młodego chłopca pochodzący najpewniej z oazy Fajum (Egipt).