Historia gorzowskich tramwajów

fot. Zbigniew Bodnar

Gorzów obecnie jako jedyne miasto w województwie dysponuje komunikacją tramwajową.

Ale warto przypomnieć, że na przełomie XIX i XX wieku tramwaje były w dzisiejszych Słubicach i Kostrzynie. 29 lipca 1899 w Gorzowie uroczyście uruchomiono tramwaje elektryczne. Powstały wówczas trzy linie – z Dworca Głównego do Hopfenbruch (okolice południowej strony dzisiejszej ulicy Warszawskiej), z Friedrichstadt (Frydrychowo) do Paradeplatz (dziś już nieistniejący) oraz z General von Strantz-Kaserne (koszary) do Markt (Wełniany Rynek). W latach 1903-1904 powstała odnoga do dzisiejszego parku Słowiańskiego oraz przedłużenie linii do placu Słonecznego. 11 września 1922 eksploatację tramwajów zawieszono z powodu nierentowności. 15 sierpnia 1924 ruch tramwajowy wznowiono, a w 1926 nastąpiło uruchomienie linii tramwajowej na Zamoście ze Starego Rynku (według innych źródeł – Wełnianego Rynku) przez nowo wybudowany most na Warcie.

Józef Teofil Finster, pasjonat historii byłego Landsberga i dzisiejszego Gorzowa, przybliża historie powstania komunikacji tramwajowej w Gorzowie:

Wszystkie zdjęcia pochodzą z archiwum Zbigniewa Bodnara – autorzy nieznani.

Exit mobile version